Ny hjemmeside – Er jeg helt klar ??

Der er findes mange løsninger og tilbud, hvis du skal have udviklet en ny hjemmeside. Uanset om du skal have en hjemmeside for første gang eller om du skal have opdateret din nuværende er der rigtig mange ting at tage hensyn til. Både ting der skal passes ind i processen og ting der ikke må glemmes for at du får den helt rigtige løsning når siden går i luften.

Vi vil naturligvis gerne hjælpe dig godt videre uanset om du er kunde hos os eller ej, vi kan ikke gennemgå alle ting i denne artikel, men vil vi samle nogle af trådene, med en gennemgang af de ting vi mener du har mest brug for at spørge dig selv om og tage stilling til, inden du går i gang med en ny hjemmeside.

 

1. Planlæg processenFå udarbejdet din behovsanalyse af ahaMedia Solutions

Re-design eller ombygning i forhold til glemte funktioner m.m. kan være en bekostelig affære. Derfor anbefaler vi at hele processen omkring opbygning af hjemmesiden og dens funktionalitet sættes så meget i rammer, som det er muligt, for at undgår overraskelser undervejs. Det er en rigtig god idé at lave en behovsanalyse for at afdække behov og forventninger for en ny hjemmeside.
Private og mindre virksomheder kan med fordel selv lave en mindre behovsanalyse inden de kontakter en webdesigner eller et webbureau, og dermed være godt forberedt inden opstart.
læs mere herunder..

Kort om behovsanalyse

Behovsanalyse


En behovsanalyse bør som minimum indeholde følgende:

  • Hvad skal siden bruges til?
    • Både her og nu samt evt. fremtidige muligheder
  • Hvem henvender hjemmesiden sig til?
    • Er det alm. forbrugere, erhvervsfolk, medlemmer eller lign.
  • Skal der være særlige funktioner?
    • F.eks. webshop, forum, intranet eller lign.
  • Skal der integreres med andre platforme?
    • Sociale medier, Økonomisystemer m.m

Når du vælger os som din digitale samarbejdspartner laver vi gerne din behovsanalyse.

2. Skræddersyet eller gør det selv??

Har jeg virkelig behov for en skræddersyet løsning til min hjemmeside?

Det er vores klare holdning at indhold og funktioner skal tilpasses den enkelte. Der sker hver eneste dag nye ting på internettet og konkurrencen om de besøgende bliver større og større. For at få de besøgende rettet ind mod din side eller dit produkt er det også en vigtig faktor at være unik. Kig også på dit behov for tilpasninger som f.eks. integrationer med eks. systemer og sociale medier

Men jeg kan få jo få en “næsten” gratis hjemmeside?

Der er findes mange leverandører der sælger færdige hjemmesider (Templates) hvor du blot skal tilføje billeder og tekst, og på den måde kan du hurtigt få en hjemmeside til næsten ingen penge. Med en sådan hjemmeside skal du forholde dig til, ikke at være den eneste med det design og du skiller dig dermed ikke ud af mængden. Der er også den faktor at det ikke altid er muligt at lave en god søgemaskineoptimering og du risikerer at miste kunder pga. manglende synlighed på f.eks Google.
Hvis du derimod  kan leve med at dit design er det samme som naboens og din placering på søgemaskiner m.m. ikke har nogen betydning, kan denne løsning godt bruges.

Ønsker du en professionel, optimeret og troværdig løsning vil vi kun anbefale dig at kigge på hjemmesider der er tilpasset specifikt til din virksomhed eller profil.

3. Valg af leverandør..

Når du skal have en ny hjemmeside anbefaler vi derfor at du undersøger markedet og vælger en leverandør der bedst muligt matcher dine behov. Husk at, udvikling af din hjemmeside er et samarbejde mellem dig og din valgte leverandør, og en stor del af dette bygger på gensidig tillid. Vælg derfor en leverandør der brænder for opgaven, har de rette kompetencer i forhold til dit projekt og som du føler er den helt rigtige for dig.

Vi vil selvfølgelig gerne være din leverandør og digitale samarbejdspartner, men det er ikke sikkert vores profil matcher dine ønsker og behov.

Se hvad du skal finde svar på..

Vi giver her vores mening om hvilke spørgsmål det er en god ide at afklare inden du vælger leverandør.

  • Har de kompetencerne?
    Er det et mindre webbureau er det en god ide at spørge ind til, hvordan de enkelte opgaver løses. f.eks. er SEO en stor opgave som oftest løses af specialiserede medarbejdere, har de så evt.. en ekstern leverandør til dette?
  • Producerer de mobilvenlige hjemmesider?
    Vi kan ikke påpege det nok, benyt kun en leverandør der producerer mobilvenlige designs. læs her hvorfor!
  • Skal siden ligge hos dem eller kan du selv vælge hostingudbyder?
    Det er både en smagssag og et spørgsmål om økonomi. De fleste webbureauer tilbyder hosting på egne servere eller samarbejder med større partnere der varetager dette.
  • Hvad med sikkerheden?
    Sørg altid for at der bliver taget backup af siden så du er sikret pga. nedbrud eller fejl.
  • Opdaterer de siden?
    Det er vigtigt for sikkerheden og driften af din hjemmeside at den er opdateret. På den måde undgår du smuthuller til hackere og fejl på siden og sikrer det hele kører så optimalt som muligt. Spørg ind til om de opdaterer de siden for dig og evt. hvor længe gør de dette?
  • Har de support hvis det er nødvendigt.
    Hvis du selv skal varetage nyt indhold på hjemmesiden efter overtagelse, er support så med i prisen så du kan få hjælp når du har brug for det?
  • Hvem ejer indhold og siden?
    Få 100% klar besked omkring dine muligheder når du ikke er kunde hos webbureauet længere. Kan du tage siden med dig? Er du bundet af deres system?

4. Bliv fundet med god SEO.

Synlighed, synlighed, synlighed. Hvis din nye hjemmeside skal komme godt fra start skal du sørge for at den er optimeret i forhold til nettets søgemaskiner. Det er klart at hvis du har en hjemmeside har du også et budskab du skal have ud til så mange potentielle kunder/personer som muligt. Det er derfor vigtigt at du som hjemmesideejer tager SEO (Search Engine Optimization – eller Søgemaskineoptimering på dansk) meget seriøst og tænker det med i processen omkring opbygning af din nye hjemmeside.

Seo optimering ahamedia solutionsDu skal som absolut minimum sikre dig at din leverandør eller webdesigner har 100% styr på de helt basale ting. Det gælder både i den tekniske opsætning, som f.eks redirect af url´s fra evt. gammel hjemmeside, duplicate content, permalinks struktur  og mobilvenligt design, hvor sidstnævnte er blevet en meget tung spiller hos bla. Google, samt gennem mere håndgribelige ting som onpage SEO ved optimereing af meta descriptions, alt-tekster til billeder, søgeord og søgemaskinevenlige tekster.

Det er altid en god ide at få lavet en søgeordsanalyse så du er sikker på at du ligger kræfterne det helt rigtige sted. SEO er en stor del af din digitale markedsføring, men også den del der med sikkerhed lønner sig i det endelige resultat.

 

5. Social eller ikke social?

Konkurrencen om kunder og besøgende på nettet er helt enorm og dine konkurrenters websteder er kun få klik væk. Derfor er det vigtigt at netop din hjemmeside bliver set, hørt og omtalt så mange steder som det er muligt, hvis du vil klare dig godt på nettet.

Hovedformålet med social integration på din hjemmeside er at skabe relationer til dine nuværende og potentielle kunder gennem dialog socialmedia ahamedia solutionsog deling af indhold. Ved at bruge social integration, hvor du ikke blot nøjes med at reklamere for dine produkter og ydelser, men derimod interagerer og beriger dine kunder med værdifuld og nyttig information, giver du eller din virksomhed et stærkere og langt mere personlige bånd til kunder og brugere, som naturligt vil øge kendskabet til din virksomhed eller dit produkt.
Som ekstra bonus er brugen af sociale medier også med til at forbedre hjemmesidens placering i søgeresultaterne.

Tænk social integration ind i din digitale markedsføring. Måske er du allerede tilgængelig på sociale medier som Facebook, Google+ m.m. så skal dette selvfølgelig også kobles sammen med din nye hjemmeside.

 

6. Det økonomiske..

Ordsproget siger at “Man får hvad man betaler for”, men desværre forholder det sig ikke altid sådan. Sørg altid for at sammenligne grundlaget for prisen på din løsning, så du har det bedste udgangspunkt at træffe din beslutning ud fra. Vi vil beskrive nogle af de mest brugte aftaler og opstille et fiktivt priseksempel på en hjemmeside. Dermed kan vi forhåbentligt hjælpe dig mod den rette beslutning.

Køb hjemmesiden her og nu.

Her køber du en hjemmeside til et engangsbeløb og kan derefter nøjes med at betale en lav månedlig ydelse for hosting af hjemmesiden. Denne tilgang kan virke lidt afskrækkende på nogle da engangsbeløbet, efter ønsker og behov, nemt kan lande på både 10, 20 og 30.000,- for en mindre til mellemstor virksomhed.
Det viser sig dog oftest at denne løsning er den billigste i det lange løb.

Gratis hjemmeside med månedlig ydelse.

Her giver du helt ned til 0 kr. for selve hjemmesiden, men du betaler en månedlig ydelse og binder dig for en længere periode til det valgte firma. En månedlig ydelse for en mindre til mellemstor virksomhed ligger i et prisleje omkring 399-599,- pr. måned med en binding på 3-5 år. Spørg ind til hvad den månedlige ydelse indeholder? Som absolut minimum skal den indeholde både hosting og backup af hjemmesiden samt mailserver.

Hvad er så en fornuftig pris?

En fornuftig pris skal ses i relation til dine ønsker og behov. som f.eks. størrelsen på din nye hjemmeside, specielle løsninger, tillægsydelser og meget mere.

Et fiktivt eksempel på en pris kalkulation for en mellem størrelse hjemmeside kunne se sådan ud.
Eksemplet er beregnet over 5 år.

Køber du siden til et engangsbeløb 15.000 kr. plus en månedlig ydelse på 79 kr./måned.
Samlet udgift: 19.740 kr.

Samme side til 2.495 kr. i oprettelse plus en månedlig ydelse på 499 kr./måned
Samlet udgift: 32.435 kr.

De sidste ord..

Behovsanalyse for ny hjemmeside af ahaMedia SolutionsDer er tusinde ting at være opmærksom på når man tale om digital markedsføring. Vi har ikke lavet en komplet liste eller guide over ting du skal forholde dig til men derimod en hurtig gennemgang af nogle af de ting vi syntes er vigtige, når du skal ud og finde en leverandør til din hjemmeside.

Vi håber vi har givet dig et indblik i nogle af de områder der kan være relevante inden du går i gang med en ny hjemmeside, ligesom vi håber at denne artikel gør dig bedre rustet til at starte dit digitale eventyr.

Måske matcher vi netop dine ønsker og behov. Så er du interesseret i at starte et samarbejde med os, er du selvfølgelig velkommen til at kontakte os, så sætter vi kaffe over og byder dig velkommen til en snak om din digitale markedsføring.

Anders Have Andersen

CEO, Salg og support, ahaMedia Solutions